Dilemes i obstacles
Hi ha una sèrie de pors, riscos i dilemes als que l’Administració s’haurà d’enfrontar a mesura que les tecnologies disruptives vagin transformant els serveis públics
Dilemes i obstacles als que s’enfronta l’Administració en aplicar les tecnologies disruptives
Arribar a l’escenari plantejat sembla quelcom inevitable fent una mirada retrospectiva en com les tecnologies han impactat en la societat al llarg de la història. Aquesta transformació que cada vegada esdevé més acelerada plantejarà alguns dilemes pels quals haurem d’estar preparats, els més importants probablement seran:
- LA PÈRDUA DE LLIBERTAT I PRIVACITAT
La por a acabar sent un govern que controla als ciutadans a través d’una vigilància massiva i una fiscalització constant… al més pur estil de 1984 (Novel·la política de ficció distòpica, escrita per George Orwell entre 1947 y 1948) – - LA DESHUMANITZACIÓ
El risc d’abandonar el ciutadà a la sort davant d’un bot estandaritzat (les companyies telefòniques ja han demostrat que es pot acabar amb el client més pacient) - LA MANIPULACIÓ
El dilema de condicionar o no les decisions de la gent: els ciutadans haurien de ser lliures de triar sempre l’opció que creguin més oportuna, però aviat l’Administració podrà influir en els seus usuaris tal i com ja ho fan els cercadors i les xarxes socials (prioritzant els continguts segons l’interès propi d’empreses, lobbies sectorials, etc.)
Per contra, el camí al que s’enfronta l’Administració Local no està excempt d’obstacles i barreres:
- Manca de lideratge. No hi ha voluntat política. Ningú demana. No és útil. Innecessari. No s’entendrà… Anar “sempre” per darrera dels canvis socials
- Visió a curt termini. Administració curtplacista
- Decisions tecnificades vs decisions polítiques
- Rigidesa/lentitud legislativa. La llei no ho permet. Això és legal?
- Excessiva burocràcia. El procés de contractació és massa llarg. Rigidesa del procediment administratiu. “Necessito la fitxa de proveïdor”. “Falta consignació”
- Falta de recursos econòmics. No hi ha pressupost. És car
- “No podem fer-ho sols”. “No tenim la capacitat per produir la tecnologia necessària: comprem, lloguem, ens consorciem?”
- Falta de cultura organitzativa.
- Por al fracàs.
- Por al canvi. Resistència al canvi. “Sempre s’ha fet així”. Ja estem còmodes com treballem fins ara.
- Envelliment professional. Bretxa digital interna
- Por a patir ciberatacs.
- Funcionaris acomodats (pro activitat zero). Rebuig als canvis de mètode de treball. “A mi ningú m’ha dit res”. “Això no és meu”. “Que ho faci un altre”. “Això requereix massa feina”
- Falta de motivació del personal
- Falta capacitació del personal. No es tenen prou coneixements per afrontar el canvi. Com readaptar els llocs de treball dels funcionaris. Repensar els processos de selecció.
Iniciatives
- Plataformes de comerç electrònic de les botigues de proximitat, de qualitat, sostenibles i de confiançaJordi Parodi2024-07-15T08:07:58+00:00
Plataformes de comerç electrònic de les botigues de proximitat, de qualitat, sostenibles i de confiança
- Planificar l’activitat turística i de viatges a través de les dades obertes de les plataformes de reserves per InternetJordi Parodi2024-07-15T08:07:56+00:00
Planificar l’activitat turística i de viatges a través de les dades obertes de les plataformes de reserves per Internet
- Espai públic intel·ligent: ciutat sensoritzadaJordi Parodi2024-07-15T08:07:58+00:00
Espai públic intel·ligent: ciutat sensoritzada
- Senyalització intel·ligent i adaptativa de la via pública per millorar la seguretat i ajustar-se a les necessitatsJordi Parodi2024-07-15T08:07:58+00:00
Senyalització intel·ligent i adaptativa de la via pública per millorar la seguretat i ajustar-se a les necessitats
- Big data per a oferir serveis de salut predictius i personalitzatsJordi Parodi2024-07-15T08:07:57+00:00
Big data per a oferir serveis de salut predictius i personalitzats
- Control epidemiològic de la ciutat a través d’analítiques de les aigües residuals de la xarxa de clavegueramJordi Parodi2024-07-15T08:07:58+00:00
Control epidemiològic de la ciutat a través d’analítiques de les aigües residuals de la xarxa de clavegueram
- Intel·ligència artificial per fer la predicció climatològica en base a les dades oficials i les dades obertes de la ciutadaniaJordi Parodi2024-07-15T08:07:56+00:00
Intel·ligència artificial per fer la predicció climatològica en base a les dades oficials i les dades obertes de la ciutadania
- Mobilitat com un servei: transport públic o privat, compartit i col·laboratiuJordi Parodi2024-07-15T10:36:46+00:00
Mobilitat com un servei: transport públic o privat, compartit i col·laboratiu
- Dades obertes de la mobilitat de la ciutat (oficial i ciutadana) per facilitar que els ciutadans es planifiquin els trajectes i mitjans de transportJordi Parodi2024-07-15T10:36:45+00:00
Dades obertes de la mobilitat de la ciutat (oficial i ciutadana) per facilitar que els ciutadans es planifiquin els trajectes i mitjans de transport
- Supervisió i planificació del trànsit amb la informació de les càmeres a la via pública i l’anàlisi amb sistemes d’intel·ligència artificialJordi Parodi2024-07-15T10:36:45+00:00
Supervisió i planificació del trànsit amb la informació de les càmeres a la via pública i l’anàlisi amb sistemes d’intel·ligència artificial
- Gestió intel·ligent de l’aparcament a les zones “especials”: control d’estacionament, disponibilitat de places d’aparcament, reserva online, etc.Jordi Parodi2024-07-15T10:36:45+00:00
Gestió intel·ligent de l’aparcament a les zones “especials”: control d’estacionament, disponibilitat de places d’aparcament, reserva online, etc.
- Ajuda a la presa de decisions polítiques i estratègiques amb sistemes d’Intel·ligència artificial i big dataJordi Parodi2024-07-15T10:36:46+00:00
Ajuda a la presa de decisions polítiques i estratègiques amb sistemes d’Intel·ligència artificial i big data
- Sistemes d’intel·ligència artificial per a realitzar el rendiment de comptes dels governs o detectar proactivament les preocupacions dels cituadansJordi Parodi2024-07-15T10:36:46+00:00
Sistemes d’intel·ligència artificial per a realitzar el rendiment de comptes dels governs o detectar proactivament les preocupacions dels cituadans