Dilemes i obstacles

Hi ha una sèrie de pors, riscos i dilemes als que l’Administració s’haurà d’enfrontar a mesura que les tecnologies disruptives vagin transformant els serveis públics

Continua llegint

Dilemes i obstacles als que s’enfronta l’Administració en aplicar les tecnologies disruptives

Arribar a l’escenari plantejat sembla quelcom inevitable fent una mirada retrospectiva en com les tecnologies han impactat en la societat al llarg de la història. Aquesta transformació que cada vegada esdevé més acelerada plantejarà alguns dilemes pels quals haurem d’estar preparats, els més importants probablement seran:

  • LA PÈRDUA DE LLIBERTAT PRIVACITAT
    La por a acabar sent un govern que controla als ciutadans a través d’una vigilància massiva i una fiscalització constant… al més pur estil de 1984 (Novel·la política de ficció distòpica, escrita per George Orwell entre 1947 y 1948)  –  
  • LA DESHUMANITZACIÓ
    El risc d’abandonar el ciutadà a la sort davant d’un bot estandaritzat (les companyies telefòniques ja han demostrat que es pot acabar amb el client més pacient)
  • LA MANIPULACIÓ
    El dilema de condicionar o no les decisions de la gent: els ciutadans haurien de ser lliures de triar sempre l’opció que creguin més oportuna, però aviat l’Administració podrà influir en els seus usuaris tal i com ja ho fan els cercadors i les xarxes socials (prioritzant els continguts segons l’interès propi d’empreses, lobbies sectorials, etc.)
     

Per contra, el camí al que s’enfronta l’Administració Local no està excempt d’obstacles i barreres: 

  • Manca de lideratge. No hi ha voluntat política. Ningú demana. No és útil. Innecessari. No s’entendrà… Anar “sempre” per darrera dels canvis socials 
  • Visió a curt termini. Administració curtplacista 
  • Decisions tecnificades vs decisions polítiques 
  • Rigidesa/lentitud legislativa. La llei no ho permet. Això és legal? 
  • Excessiva burocràcia. El procés de contractació és massa llarg. Rigidesa del procediment administratiu. “Necessito la fitxa de proveïdor”. “Falta consignació” 
  • Falta de recursos econòmics. No hi ha pressupost. És car 
  • “No podem fer-ho sols”. “No tenim la capacitat per produir la tecnologia necessària: comprem, lloguem, ens consorciem?” 
  • Falta de cultura organitzativa. 
  • Por al fracàs. 
  • Por al canvi. Resistència al canvi. “Sempre s’ha fet així”. Ja estem còmodes com treballem fins ara. 
  • Envelliment professional. Bretxa digital interna 
  • Por a patir ciberatacs. 
  • Funcionaris acomodats (pro activitat zero). Rebuig als canvis de mètode de treball. “A mi ningú m’ha dit res”. “Això no és meu”. “Que ho faci un altre”. “Això requereix massa feina” 
  • Falta de motivació del personal 
  • Falta capacitació del personal. No es tenen prou coneixements per afrontar el canvi. Com readaptar els llocs de treball dels funcionaris. Repensar els processos de selecció. 
Iniciatives